Uitvaartleider

UITVAARTLEIDER
Uw met zorg geregisseerde afscheid zal ik voor u tot uitvoer brengen. Als procesbewaker zie ik toe op volgorde, tijd en algehele gewenste cohesie hiertussen. Het kan zijn dat uw uitvaartverzorger uw belangstellenden niet toespreekt en geen actieve rol speelt tijdens het afscheid. Hierop neem ik dan, nadat alle voorbereidende werkzaamheden achter de rug zijn, over en begeleid jullie door de dag van het afscheid.

WERKPLAN BIJ GEDICHT
Voorstel voor vormgeving met de leerlingen; Rugzak vullen met steentjes Activiteit bepalen welke jullie als team kunnen invullen; Voor alle leerlingen aanvullend op het gedicht een eigen term/ kreet/ uiting van emotie schrijven op de steen. Anoniem en hiermee 1 rugzak vullen. Het is aan jullie wat jullie hiermee willen doen, wellicht kan het dienen als herinnering op een speciale plek in de school, een verbindende gebeurtenis zonder woorden. Wellicht willen jullie 2 rugzakken vullen en 1 geven aan de ouders van …, samen met het gedicht. Benodigdheden;
⦁    Witte steentjes, iets plat welke te beschrijven zijn
⦁    Permanente markers
⦁    Een stevige rugzak (of 2)
⦁    Eventueel een papiertje om steen in te wikkelen, kan ook beschreven

Persoonlijk woord Voor jullie, enkele handvaten voor het schrijven van een persoonlijk woord. Start met het opschrijven van 3 kernwoorden als jullie denken aan …, ieder op een eigen papiertje. Schrijf op een ander briefje in enkele termen wat het met jullie doet, wat roept dit op, vanuit je eigen gevoel. Kunnen jullie … als leerling omschrijven. Wat was het allerleukste aan … of juist opvallend bijzonder. Is er een anekdote te delen, een typerende uitspraak of een gewoonte. Alles tezamen maken jullie een eenduidig beeld gekoppeld aan school vanuit een acceptabele houding en een blijvende herinnering. De leerlingen wellicht allemaal het gedicht meegeven naar huis met een lege witte steen, zodat ze het thuis kunnen delen zonder inhoudelijk de inhoud te moeten delen. Gedachten komen en gaan en de lege steen geeft hiervoor ruimte…alles mag er zijn. Er is geen goed of fout.